ENG
  • Ученість — солодкий плід гіркого коріння.

  • Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів

  • Вчись не для того, щоб знати більше, а для того, щоб знати краще.

  • Важлива не кількість знань, а якість їх.

  • Є тільки одне благо - знання й тільки одне зло - неуцтво.

  • Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.

  • Бич людини - це уявлюване знання.

  • Знання - сила.

  • Знання - знаряддя, а не ціль.

  • Запам'ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

Донбаська державна
машинобудівна академія

Останні новини

55-е місце в рейтингу SCOPUS
1.jpg

Оприлюднено щорічний рейтинг українських вишів за показниками даних наукометричної бази Scopus. ...

П'ятниця, 03 травня 2024
Українська ідентичність в умовах європейської інтеграції
1.png

Саме ця тема піднімалася на засіданні політологічного клубу ДДМА, яке відбулося 2 травня. Тема у...

Четвер, 02 травня 2024
Спортсмени ДДМА здобули медалі на змаганнях з греко-римської боротьби
2.jpg

Чемпіонат України U-20 з греко-римської боротьби проходив у м. Тячів 25–26 квітня. У змага...

Середа, 01 травня 2024
Інтерактивний захід до Дня Академії
3.jpg

Шановні здобувачі освіти, викладачі, співробітники! Запрошуємо вас доєднатись до інтерактивного ...

Середа, 01 травня 2024
Національний народний рейтинг «Науковий лідер України»
2.png

У 2024 році незалежними ЗМІ півдня України (телеканали: А1, ТВ-1, Gnews, City TV, Radio City 106...

Вівторок, 30 квітня 2024

Студентське самоврядування ДДМА взяло участь у зустрічі з заступником Міністра освіти і науки України

1.jpg

У вересні, у форматі онлайн-конференції, відбулася зустріч представників ОСС (ОРГАНІВ СТУДЕНТСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ) закладів вищої освіти із заступником Міністра освіти і науки України Михайлом Винницьким. До зустрічі долучилася Рада студентського самоврядування Академії.

Темою обговорення стало впровадження нового Переліку галузей і спеціальностей, який, у разі ухвалення проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти», зазнає чималих змін. Під час діалогу було піднято низку проблемних питань, обговорено проєкт Переліку галузей і спеціальностей, а також ініціативи від студентства.

На зустрічі заступник Міністра Михайло Винницький наголосив, що гармонізація українського Переліку галузей і спеціальностей з Міжнародною системою класифікації освіти (МСКО) є вимогою закону і кроком до євроінтеграції. Міжнародна стандартна класифікація освіти розроблена ЮНЕСКО як всеохопний статистичний опис національних систем освіти та методології для оцінювання національних систем освіти порівняно із зіставними міжнародними рівнями. Класифікація є обов’язковою для всіх країн Європейського Союзу. Наявність 10 стандартизованих галузей МСКО – це необхідна умова гармонізації нашого освітнього переліку з системою класифікації, яка використовується в ЄС. Тому у фінальному переліку планується встановити 10 галузей та додати ще одну – «Безпека та оборона». Це означає, що відтепер перелік буде не з 28 галузей, а з 11, водночас назви деяких галузей у результаті громадського обговорення можуть бути уточнені.

Під час зустрічі у студентів виникло запитання щодо того, як за нової кваліфікації довести, що, наприклад, студент – спеціаліст з Міжнародного права, Міжнародного бізнесу чи Міжнародних економічних відносин, якщо спеціальності будуть загальні: Економіка та Право? Винницький пояснив, що в європейській практиці, у дипломі взагалі не вказується спеціальність – це деталізовано в додатку: перша спеціальність, друга, професійна кваліфікація тощо. У дипломі вказується назва освітньої програми. І в межах об'єднаної спеціальності право, можуть існувати освітні програми з міжнародного права. А ще краще, щоб такі програми були з двох спеціальностей: міжнародні відносини + право. Так само з програмами з міжнародних економічних відносин, які можуть бути міждисциплінарними: за спеціальностями економіка і міжнародні відносини.

Громадське обговорення проєкту постанови отримало широкий розголос. У публічному просторі з'явилося чимало непорозумінь: нібито руками МОН «знищується» та чи інша спеціальність, кафедра чи факультет. Варто нагадати, що перелік галузей і спеціальностей використовується здебільшого для статистичних цілей, а основою організації навчання у вищій освіті є освітня програма, яка має відповідати стандарту вищої освіти за однією або кількома спеціальностями з переліку. Студенти здобувають освіту за освітньою програмою, акредитують саме освітні програми, назви освітніх програм обов'язково зазначають у дипломі про вищу освіту. Жодної нормативної прив'язки між факультетами, кафедрами та спеціальностями не існує.

У представників органів студентського самоврядування виникло запитання щодо того, чому в країнах ЄС збереженні такі спеціальності як Міжнародне право, Міжнародний бізнес та Міжнародні економічні відносини, а Україна має приводити ці освітні програми до стандарту МСКО? Заступник Міністра зазначив, що в країнах ЄС переважно немає окремих таких спеціальностей. В європейському освітньому просторі існують освітні програми з такими назвами (як і у нас) і ніхто особливо не переживає про те, до яких формально вони відносяться спеціальностей. Між іншим, у Польщі всією державою затверджений перелік налічує аж десь 45 спеціальностей, а в нас понад 120.

Наразі в проєкті передбачено спеціальності Право, Економіка і Міжнародні відносини, а міжнародні їх варіанти мали б бути освітніми міждисциплінарними програмами, які поєднують ці спеціальності. Але тиск громадськості на те, щоб зберегти міжнародне право і міжнародну економіку, як окремі спеціальності – шалений. Цей тиск не завжди логічний – аргументи зводяться до «Так у нас завжди було, тому змінювати не треба». Але, якщо відверто, для МОН принципово привести у відповідність наш Перелік галузей з галузями МСКО – отже зменшити їх кількість із 29 до 10 + 1 військової. А які вже в межах укрупнених галузей будуть визначені спеціальності, не так вже й важливо.

Під час діалогу лунали думки, що ухвалення нового Переліку стане порушенням автономії ЗВО, а саме права закладу самостійно впроваджувати або припиняти освітні програми (бакалаврського, магістерського та докторського рівня). На думку Винницького, такі зміни не будуть порушенням автономії ЗВО, а якраз навпаки: запропоновані зміни націлені на підсилення автономії ЗВО, адже коли предметна область спеціальності визначена широко, можливості для спеціалізації та/або міждисциплінарних варіацій у межах освітніх програм, зміст яких визначають самі заклади, збільшується.

Загалом діалог між посадовцем та здобувачами освіти пройшов продуктивно: були надані відповіді на всі питання, що турбували представників ОСС, а Михайло Винницький отримав фідбек щодо ініціативи Міністерства освіти і науки України та відповідні пропозиції. Рада студентського самоврядування Донбаської державної машинобудівної академії вітає ініціативу щодо прямої комунікації між студентами та керівництвом МОН та пропонує зробити зустрічі зі здобувачами щодо нагальних питань системи вищої освіти традиційними.

Костянтин Чоста,
голова Ради студентського самоврядування ДДМА