ENG
  • Ученість — солодкий плід гіркого коріння.

  • Доклади серця свого до навчання і вуха свої до розумних слів

  • Вчись не для того, щоб знати більше, а для того, щоб знати краще.

  • Важлива не кількість знань, а якість їх.

  • Є тільки одне благо - знання й тільки одне зло - неуцтво.

  • Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.

  • Бич людини - це уявлюване знання.

  • Знання - сила.

  • Знання - знаряддя, а не ціль.

  • Запам'ятовувати вміє той, хто вміє бути уважним.

Донбаська державна
машинобудівна академія

Останні новини

ДДМА – у переліку вишів, у яких можна отримати грант на навчання
2.jpg

Донбаська державна машинобудівна академія у 2025 році бере участь у проєкті з надання державних ...

Понеділок, 25 серпня 2025
Незалежність України – маяк свободи!
1.jpg

24 серпня Україна відзначає День Незалежності – найбільше державне свято. Саме цього дня в 1991 ...

Неділя, 24 серпня 2025
Із Днем Державного Прапора!
1.jpg

Щорічно 23 серпня, починаючи з 2004 року, в Україні вшановують один з трьох ключових державних с...

Субота, 23 серпня 2025
Початок навчального року в ДДМА
1.jpg

Шановні здобувачі! Початок навчальних занять у 2025–2026 навчальному році в ДДМА:

П'ятниця, 22 серпня 2025
До 31 людини на місце: на яких спеціальностях була найбільша боротьба за бюджет
4.jpg

Цьогоріч на одне бюджетне місце на найпопулярніших спеціальностях претендувало від 20 до 31 всту...

Четвер, 21 серпня 2025

Української мови в освітньому середовищі стає менше

3.jpg

Такого висновку дійшла Державна служба якості освіти за результатами моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти у 2023–2024 навчальному році. Подібний моніторинг Державна служба якості освіти проводить уже третій рік поспіль, і цьогорічні висновки доволі невтішні, якщо не сказати загрозливі.

В онлайн-анкетуванні взяли участь 7031 школяр (79% – з міста / селища, 21% – з села), 18 788 батьків / законних представників здобувачів освіти і 4000 вчителів. Охоплена кількість закладів – 121 (85 – у міській і 36 – у сільській місцевості) з усіх областей України.

Загальний висновок: українська мова потребує комплексного посилення. Так якщо після початку повномасштабної війни учасники освітнього процесу почали активніше використовувати українську мову, то тепер зафіксовано зворотну реакцію, особливо в тому, що стосується позакласної діяльності. Якщо торік кожен п’ятий розмовляв на перерві російською, то цьогоріч – уже кожен третій. Хоч, звісно, регіонально ця частка різниться. За межами школи менше 40% спілкуються винятково українською мовою, а 20% – українською і російською однаковою мірою. І, звісно, треба враховувати співвідношення мовної ідентичності та мовної практики. Так на Заході України серед респондентів 95% визнає українську мову рідною, тоді як на Сході – 56%.

Загалом в Україні, вочевидь і через міграційні процеси, за останні два роки зменшилася частка школярів, які вважають українську мову рідною:

  • у 2021–2022 навчальному році про це заявили 82% учнів / учениць;
  • у 2022–2023 навчальному році – 91% учнів / учениць;
  • у 2023–2024 навчальному році – 74% учнів / учениць.

Водночас результати моніторингу показують те, що учні / учениці стали менше спілкуватися в інтернеті українською. Якщо співставити результати торішні з 2021–2022 навчальним роком, то частка старшокласників, які спілкуються українською, збільшилася на 9%, у цьому році – зменшилася на 6% порівняно з минулим навчальним роком. І так само, порівняно з минулим роком, зменшилася кількість старшокласників, які послуговуються тільки українськомовним контентом – з 43% до 32%. Цікаво, що і педагоги теж почали менше використовувати українську онлайн – з 80% до 77%.

Серед причин такого зниження Державна служба якості освіти зазначає такі:

  • проявляється суспільна інерція після гострої реакції на російське вторгнення;
  • попри значне зменшення кількості тих школярів, мова освітнього процесу яких не є українською, мовне середовище в родині та поза школою залишилося двомовним;
  • засновники закладів освіти, як і керівники шкіл, не виконали в повному обсязі минулорічні рекомендації Державної служби якості освіти та Уповноваженого щодо заходів із забезпечення функціонування української мови як в освітньому процесі, так і поза ним, зокрема щодо пропозицій батьків створити мережу мовних курсів.

Утім, серед позитивних висновків є те, що батьки школярів стали більш консолідованими у підтримці державної мови в усіх сферах свого життя. Збільшилася частка вчителів, які вважають, що діти вільно володіють українською мовою, і так само стало більше старшокласників, які оцінюють свій рівень володіння мовою як вільний.

Серед чинників, які негативно впливають на використання учнями / ученицями державної мови вони називають такі:

4.jpg

На думку ж батьків учнів / учениць, є такі п’ять головних факторів, які ускладнюють використання дітьми української мови в публічному житті:

5.jpg

Тож це зниження показників застосування української мови в освітньому середовищі, за висновками Державної служби якості освіти, вказують на необхідність вжити невідкладних заходів для підвищення ефективності державної мовної політики у сфері освіти.

6.jpg

Зміни у функціонуванні української мови, які засвідчив цей моніторинг, – це тривожний дзвіночок для всіх, хто відповідальний за статус української мови в України. І якщо нашої мови стає менше в країні, то вочевидь й Україна стає менш українською, тож етноцид і лінгвоцид, який провадить наш ворог, досягає своєї мети. І нам укотре потрібна консолідація, щоб вижити, а українська мова, як показує моніторинг, потребує постійної підтримки і популяризації, це постійний процес, у якому не можна робити послаблень і тим паче пауз, бо всі вони рівноцінні смерті, смерті мови і відповідно і народу.

Зі звітом про результати моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої освіти у 2023–2024 навчальному році можна ознайомитися за посиланням.

А також пропонуємо подивитися презентацію результатів моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі в закладах загальної середньої у 2023–2024 навчальному році.

За матеріалами Державної служби якості освіти
і Українського тижня